W Berlinie trwają Międzynarodowe Targi Rolno-Spożywcze „Zielony Tydzień". Ta jedna z największych tego typu imprez skupia producentów żywności, maszyn rolniczych, urządzeń i wyposażenia gospodarstw z całego świata.

     Targi organizowane są co roku, w styczniu na terenach Targów Berlińskich. Pierwsze odbyły się 1926 r. Polska uczestniczy w tym wydarzeniu po raz 30. Tradycyjnie już, polskie wystąpienie odbywa się pod hasłem „Polska smakuje!". W tym roku główny nacisk położony jest na promocję regionalnych specjałów.


     Targi te spełniają nie tylko rolę promocyjną. To również platforma spotkań o charakterze bilateralnym, biznesowym i politycznym, które rokują nawiązanie kontaktów umożliwiających lepsze poznanie rynków i stwarzają atmosferę sprzyjającą wielopłaszczyznowej prezentacji kraju - powiedział przebywający dziś w Berlinie podsekretarz stanu Rafał Romanowski.

     Rano polskie stoisko odwiedził holenderski minister Martijn van Dam, którego wiceminister Romanowski zapoznał z naszą narodową ekspozycją i prezentowaną ofertą handlową.

     Naszym produktom trudno się oprzeć. Kuszą one swoim niepowtarzalny smakiem, zapachem i wysoką jakością - zapewnił polski podsekretarz stanu wręczając holenderskiemu ministrowi kosz smakołyków. Znalazły się tam tradycyjne kabanosy i miód pitny, a także polskie pierniki i przetwory owocowe ze znakiem Poznaj Dobrą Żywność.

     O możliwościach otwarcia dla polskiej żywności rynku japońskiego wiceminister Rafał Romanowski rozmawiał dziś z wiceministrem rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa Japonii Hiromichi Matsushima. Podczas spotkania omówiono stan i perspektywy polsko-japońskiej współpracy w dziedzinie rolnictwa ( szczegóły w osobnym komunikacie).

     Rozmowy dotyczące możliwości zwiększenia wymiany handlowej produktami żywnościowymi, a także współpracy w zakresie rolnictwa wiceminister Romanowski prowadził także, podczas wizyty na narodowym stoisku Litwy, z minister rolnictwa Republiki Litewskiej Virginiją Baltraitienė oraz podczas spotkania z przedstawicielami niemieckiego przemysłu rolno–spożywczego.

     Podsekretarz stanu uczestniczył również w spotkaniu zorganizowanym przy wsparciu Federalnego Ministerstwa Rolnictwa przez Global Crop Diversity Trust. Głównym celem tej organizacji jest promowanie i utrzymywanie globalnego systemu ochrony gatunków roślin uprawnych metodą „ex situ" (w kolekcjach banków genów), co ma znaczenie w kontekście zapewnienia światowego bezpieczeństwa żywnościowego.
Podczas wizyty w Berlinie wiceminister Rafał Romanowski spotkał się także z przedstawicielami, uczestniczących w Targach regionów. Rozmowy dotyczyły m. in. założeń Programu Działań Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi na lata 2015-2019. Omawiano także możliwości dywersyfikacji eksportu polskiej żywności, a także polityce promocji produktów i turystyki wiejskiej.

     Polskie Stoisko Narodowe znajduje się w hali 11.2. Składa się z 12 stoisk wojewódzkich, jak również stoiska Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W tym roku swoje produkty prezentuje ok. 100 polskich firm.
Na stoisku Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi udzielane są informacje dotyczące rolnictwa i gospodarki żywnościowej, a także programów promocji żywności wysokiej jakości. Obecni są tu przedstawiciele firm, których produkty zostały wyróżnione znakiem Poznaj Dobrą Żywność oraz producenci żywności tradycyjnej, ekologicznej i regionalnej z następujących firm: ORZECH, FANEX, Średzka Spółdzielnia Mleczarska JANA, OSM Top-Tomyśl, Mlekovita, Agro Danmis, Dega, G.S. Szadek, Browar Edi, Piwowar Browar Koreb, Krokus Przetwórnia Owoców i Warzyw, Junakom Sp. z o.o., PPH Izabela Grzybkowska-Malitka, Manufaktura Czekolady, Piekarnia Ratuszowa Radzikowscy s.c., Dawtona, Vitana Producent Kaszy i Płatków, Tłocznia Maurer, Gap Poland Team, Bartlowizna, członkowie i przedstawiciele Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego.


     Podczas organizowanych na ministerialnym stoisku pokazów kulinarnych targowi goście mogą poznać smak polskich kiełbas, pasztetów, śledzi, wieprzowych pieczeni, krupniku i tradycyjnego bigosu.

     Międzynarodowy Zielony Tydzień cieszy się ogromnym zainteresowaniem wystawców i konsumentów. Corocznie swoje produkty prezentuje tu ok. 2 tys. firm, a targowe ekspozycje odwiedza ponad 400 tysięcy osób. Zakres imprezy obejmuje bogata, międzynarodowa oferta artykułów spożywczych i używek; artykuły delikatesowe, świeże produkty: pieczywo, mięso i wędliny, ryby i owoce morza, nabiał, piwo, wino, szampan, miody, przyprawy, zioła, herbata; narzędzia i maszyny rolnicze, wyposażenie i urządzenia produkcyjne dla rolnictwa i ogrodnictwa, nasiona, szklarnie; bydło hodowlane, zwierzęta domowe, myślistwo i wędkarstwo. Część wystawy poświęcona jest sprzętowi kuchennemu, wyposażeniu kuchni i akcesoriom technicznym dla gospodarstw domowych. Coraz więcej miejsca zajmują nowoczesne usługi świadczone przez rolników (np. wypoczynek i zakupy na wsi) oraz informacje na temat bioenergii.

 

 Źródło: www.minrol.gov.pl